Stress betekent onder druk staan of spanning. Op zich hoeft stress niet erg te zijn. Het houdt je scherp en je wordt alerter onder invloed van het hormoon adrenaline

Dit hormoon, ook wel het vlucht- en vechthormoon genaamd, zorgt ervoor dat je lichaam in paraatheid komt om in actie te komen. Als het ware is dat je instinct om in panieksituaties te kunnen reageren.

Kortdurende stress is goed en positief.  Als het ware geeft het je vleugels om dingen voor elkaar te krijgen.

Komt er meer en meer op je bordje te liggen. Krijg je dingen niet af of wil je ze juist te goed doen, dan groeit ook je stress. In het begin krijg je nog van alles voor elkaar, maar langzaamaan begint de stapel te groeien waar je niet overheen kunt kijken. Je bloeddruk wordt hoger, want je lichaam heeft meer energie nodig. Meer zuurstof voor je organen. Je ademhaling versnelt en je gaat ‘hoger’ ademen, waardoor je minder goed kunt aarden.

Gevolgen op de lange termijn

Hoe langer je bloot staat aan stress, hoe meer lichamelijke en mentale klachten je gaat krijgen. Een paar voorbeelden zijn:

Lichamelijk:

  • verhoogde maagzuurproductie
  • hartklachten door de versnelde bloedstroom
  • zwakke punten in je lichaam zullen gaan lijden onder de verhoogde bloeddruk
  • je lichaam moet harder werken, dus je verliest energie en wordt daardoor vermoeider
  • je wordt lusteloos

Mentaal:

  • je gaat minder doelen halen
  • je voelt jezelf onzekerder worden
  • je zelfvertrouwen neemt af
  • je voelt jezelf een mislukkeling
  • je voelt de druk dat je minder presteert
  • je wordt angstiger, omdat je bang bent je baan, je partner, te verliezen
  • je gaat ‘voor de ander leven’ (dingen doen om de ander te plezieren)
  • je gaat negatiever denken

De moeilijkheid van stress is, dat het een onzekere factor is waar je op dat moment geen oplossing voor kunt bedenken

In mijn volgende blogpost zal ik je een paar tips geven die je stressniveau kunnen verminderen!

Brengt me op positieve stress 🙂

Een woord dat je kunt omschrijven als positieve stress is flow.

Flow is een geestestoestand waarin we geluk ervaren, omdat we positief, constructief en intensief met iets bezig zijn

Op dit moment is het voor mij tijd om dromen waar te maken!

Mijn droom is de stichting waar m’n ouders een stukje in voortleven, maar het allerbelangrijkste in die droom is te zorgen voor werkgelegenheid, eerlijke arbeid en een plek te creëren waar mensen hun creativiteit en talenten kunnen ontwikkelen.

De online trainingen in de stichting zijn ontwikkeld om vanuit een crisis uit te groeien tot leider over je eigen leven waarin je zelf kansen en mogelijkheden creëert. Rouwverwerking, crisismanagement, relatieproblematiek, weerbaarheid en ondernemerschap.

Dat is mijn droom die ik werkelijkheid laat worden!

Soms ervaar ik de stress, dat het me niet snel genoeg gaat. Maar het mooie is, dat overal oplossingen voor zijn te bedenken en in mijn online-trainingen geef ik je mijn coachingstips zodat jij jouw oplossingen gaat vinden. Ik kan je verzekeren dat er mooie dingen op je pad komen als je besluit het roer om te gooien als je negatieve stress ervaart.

Zorg dat voor negatieve stress geen plek meer is in je leven!

Daar gaat mijn blog over die volgende week maandag verschijnt. Fijne week!

Warme groeten,

Margaret